دوره آشنایی با تکنیک‌های ذهن آگاهی Mindfulness

ذهن‌آگاهی یعنی توانایی حضور کامل در لحظه و آگاهی نسبت به فعالیتی که مشغول آن هستید.  افراد بر اساس عادت آموخته‌اند که در زندگی و در موقعیت‌های مختلف، بسیاری از تجارب ناخوشایند خود را انکار کنند؛ در حالی که در دوره ذهن‌آگاهی به آن‌ها آموخته می‌شود که به‌جای انکار و رد تجارب ناخوشایند، آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرند و نسبت به خودشان و واکنش‌هایشان به تجارب ناخوشایند، آگاهی داشته باشند.

 

دوره ذهن‌آگاهی به افراد می‌آموزد که به‌جای اینکه بخواهند به‌ زور افکار منفی خود را کنترل و یا سرکوب کنند، بپذیرند که این افکار و احساسات وجود دارند.

هدف آموزش تکنیک‌های ذهن‌آگاهی، کاهش اجتناب تجربی و افزایش انعطاف‌پذیری روانشناختی از طریق پذیرش احساسات ناخوشایند غیرقابل اجتناب و پریشان کننده مانند اضطراب، بی‌کفایتی و افسردگی است؛ از این رو، پرورش ذهن آگاهی به‌منظور خنثی کردن درگیری مفرط با شناخت‌ها و مشخص کردن ارزش‌های شخصی مرتبط با اهداف رفتاری است و فرد تشویق می‌شود تا در حالی که به‌سوی اهداف ارزشمند خود در حرکت است، با تجربیاتش به‌طور کامل و بدون مقاومت ارتباط برقرار کند و آن‌ها را بدون قضاوت در مورد درستی یا نادرستی‌شان، در هنگام ظهور بپذیرد.

 

این امر باعث افزایش انگیزه برای تغییر با وجود موانع غیرقابل اجتناب می‌شود و شخص را ترغیب می‌کند تا در جهت تحقق اهداف ارزشمند زندگی خود، تلاش کند. در طی این روند زمینه برای بهبود کیفیت زندگی به‌ویژه در حوزه روانی مهیا می‌شود و فرد حس خوشایند و رضایت را تجربه می‌کند. با توجه به اثرات مثبت این شیوه نیاز است درمانگران به طور تخصصی با تکنیک‌های ذهن‌آگاهی آشنا باشند و در درمان مراجعین خود از آن‌ها بهره گیرند.

سرفصل‌های دوره آشنایی با تکنیک‌های ذهن آگاهی Mindfulness

 


 

معرفی پرکاربردترین روش‌های ذهن‌آگاهی

کاربردهای ذهن‌آگاهی در ترکیب با علوم اعصاب – بالینی

آشنایی با EEG/FMRI و کاربرد آن‌ها در ارزیابی اثرگذاری ذهن‌آگاهی

کاربرد مبتنی بر شواهد ذهن‌آگاهی در ورزش نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای

فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم

مصاحبه بالینی، یک موقعیت کنترل شده است که در آن یک مصاحبه کننده و مصاحبه شونده حضور دارند. در این موقعیت اطلاعات و مشکل توسط مراجع به درمانگر انتقال می‌یابد و در مقابل وظیفه درمانگر ایجاد یک رابطه مبتنی بر احترام، توجه و همدلی است تا مراجع بتواند در محیطی امن مسائل خود را مطرح کند. مصاحبه بالینی مهارتی است که نیاز به تجربه عملی و هدفمند دارد و تنها با کسب اطلاعات قابل دستیابی نیست.در مصاحبه بالینی علاوه بر تشخیص مشکل بیمار، به ارتقای روحیه و انگیزه مراجع، تکنیک‌های درمانی،تقویت حس اعتماد مراجع و برقراری ارتباط دوسویه پرداخته می‌شود.

در مصاحبه بالینی هدف این است که اطلاعاتی از مراجع کسب کنیم که ما را به دقیق‌ترین تشخیص هدایت کند که برای این هدف باید تفاوت‌های مراجعین در برقراری ارتباط، مقاومت‌ها و مهارت‌های فردی آن‌ها در نظر داشته‌باشیم. مهارت‌هایی که برای انجام مصاحبه بالینی مورد نیازند، عبارتند از: مهارت در راهبردهای ایجاد ارتباط درمانی، راهبردهای کسب اطلاعات، نشانه شناسی، سنجش وضعیت روانی، شرح حال روان‌پزشکی و مهارت‌های غلبه بر مقاومت است. برای کسب این مهارت‌ها و تبدیل شدن به یک بالینگر حرفه‌ای می‌توانید در دوره مصاحبه بالینی شرکت کنید

سرفصل دوره :


کلیات مصاحبه بالینی (تشخیصی):

تعریف

هدف مصاحبه بالینی
ضرورت و اهمیت مصاحبه بالینی

راهبردهای ایجاد ارتباط درمانی:

قرار دادن بیمار و خود در شرایط آسوده

دریافتن رنج و ناراحتی بیمار و ابراز همدلی نسبت به او

نشان دادن مهارت حرفه‌ای خود

ارزیابی بینش بیمار

اعمال نقش هدایتگر

متعادل‌سازی نقش‌ها

راهبردهای کسب اطلاعات (تکنیک‌ها)

راهبردهای گشاینده

راهبردهای روشن‌سازی

راهبردهای پیش‌برنده

نشانه‌شناسی

طبقه‌بندی اختلالات روانی به لحاظ شدت

پیش آگهی

علائم و نشانه‌ها در اختلالات روانی

سنجش وضعیت روانی

مشاهده

مصاحبه

کاوش

شرح حال روان‌پزشکی

اطلاعات شخصی

شکایت اصلی

تاریخچه بیماری فعلی

تاریخچه روان‌پزشکی قبلی

تاریخچه شخصی و خانوادگی

تاریخچه سوء مصرف مواد

چک کردن مهارت‌ها (توانمندی‌ها و نقایص)

مهارت‌های غلبه بر مقاومت

بیان پذیرش

مواجهه‌سازی

رویارو کردن با پیامدها

تغییر جهت دادن

مبالغه کردن

القای خودستایی

ادامه مطلب…

مداخلات درمانی در خیانت زناشویی : زوج درمانی از مهم‌ترین گروه‌های روان‌درمانی است که هدف آن تمرکز بر حل مشکلات و بهبود رابطه بین زوج‌ها است. این شاخه از مداخلات درمانی با هدف حل مشکلات و تعارضات بین زوج‌ها که به تنهایی قادر به حل مشکلات نیستند، ایجاد شده‌ است. در حقیقت درمان هیجان مدار یک رویکرد کوتاه مدت است که به زوج درمانی ساختار داده است که در دهه ۸۰ توسط جانسون و گرینبرگ تدوین شده است. این رویکرد برای خانواده درمانی و درمان فردی نیز کاربرد دارد.

روان‌شناسان بر این عقیده هستند که در سال‌های گذشته میزان خیانت‌های زناشویی افزایش یافته است. خیانت زناشویی ساختار خانواده و احساس تعلق زوج‌ها نسبت به یکدیگر را تهدید می‌کند.

تحقیقات نشان دهنده آن است که خیانت و روابط خارج از دایره زناشویی یکی از عوامل مهم خشونت و طلاق در خانواده است. در کنار این معضل‌های خانوادگی افسردگی، خشم و احساس بی ارزشی در زوجی که خیانت دیده است، باعث بوجود آمدن یک خلاء بزرگ خواهد شد.

در دوره مداخلات درمانی در خیانت زناشویی، زوج درمانگر به زوجین کمک خواهد کرد تا از بحران بوجود آمده عبور کنند و با یکدیگر به شیوه‌ای دیگر روبه‌رو شوند. زین پس با یکدیگر برای زندگی مشترک خود تصمیم‌گیری کنند.

مطالعات حاکی از آن دارند که رویکرد درمانی مداخلات درمانی در خیانت زناشویی، در طولانی مدت بسیار اثربخش و همراه با تاثیرات مثبت بوده است و در جهت بازسازی تجارب عاطفی برای بازسازی تعاملات استفاده می‌شود و پرکاربرد است.

در دوره مداخله در خیانت‌های زناشویی دانش‌پذیران خواهند آموخت که خیانت برای افراد، یکی از عمده‌ ترین دلایل شکستن قواعد ازدواج و تعهد بین زوجین است و به شدت بر عملکرد و ثبات رابطه افراد اثرگذار است، قوانین رابطه را برهم میزند و همچنین اعتمادی را که رابطه براساس آن شکل گرفته را به نابودی می‌کشاند. ممکن است که خیانت به عنوان یک عامل تسهیل کننده عمل نماید و نارضایتی‌های بنیادی در ازدواج را ظاهر سازد امّا این مشکلات و عمل خیانت درنهایت ممکن است منجر به طلاق گردد.

در بحرانی که به دلیل خیانت در زوجین به‌وجود می‌آید خشم یکی از اولین هیجاناتی است که افراد تجربه می‌کنند  اما در بسیاری از موارد این خشم و ناامیدی با کمک یک زوج درمانگر حرفه‌ای برطرف خواهد شد. زوج درمانگران با شرکت در دوره مداخلات درمانی در خیانت زناشویی و آموختن مجموعه‌ای از تکنیک‌های مهم می‌توانند در مسیر بازسازی و شکل دادن دوباره به یک رابطه‌ی در حال فروپاشی نقشی سازنده و مهم ایفا کنند.

سرفصل دوره :


 تعریف و انواع خیانت

 علل بروز خیانت (عوامل زمینه‌ساز و آشکارساز …)
 بررسی سبک و طرحواره‌های مداخله‌گر
 انواع مراجعین خیانت
 واکنش‌های طرفین
 مراحل درمان
 تکنیک‌های درمانی
 چالش‌های درمان
 بخشش و انواع آن

– خشونت درخانواده

ادامه مطلب…

ازدواج به عنوان يکی از مهم‌ترين تصميمات زندگی افراد مي‌باشد و در عصر حاضر فرايند ازدواج و طلاق از موضوعات اصلی پژوهش‌ها در حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی خانواده به شمار می‌رود. نتايج مطالعات حاکی از آن است که ۵۰ درصد از ازدواج‌های نخست و ۶۰ درصد از ازدواج‌های دوم به طلاق ختم مي‌شود.

هنگامي كه افراد، خانواده اصلی خود را ترك و از طريق ازدواج شروع به تشكيل سيستم جديدی از خانواده می‌كنند، محتواها و رفتارهايی كه در خانواده اصلی خود فراگرفته اند را به خانواده جديد منتقل می‌نمایند. اين موارد شامل سبك دلبستگی، ارزش‌ها، نگرش‌ها، شايستگی اجتماعی، عزت نفس و عقايد و انتظارات مربوط به ازدواج است و در صورت وجود ناهم خوانی بين زوجین، مشكلات متعددی بروز خواهد كرد.

یکی از اهداف اساسی در حوزه روابط بین زوجین ، فراهم كردن بينش و آگاهی به منظور پيشگيری از اختلالات فردی و بين فردی است. در اين راستا مشاوره‌های پیش از ازدواج كمك می كند قبل از اينكه با شروع زندگي مشترك، مشكلات زوجين افزايش يافته و جدی تر شود، به تعامل سازنده بپردازند.

آمادگی قبل از ازدواج کاربردی اساسی در کاهش طلاق و حمايت از ازدواج سالم دارد. عدم آمادگی برای ازدواج، باورها و انتظارات غلط نسبت به ازدواج جزء مهم ترين مفاهيم در امر ازدواج است که بايد در مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گيرد.

دوره مشاوره پيش از ازدواج به منظور کمک به استحکام ازدواج و ارتقای کيفيت زندگی اجرا مي‌گردد و عواملی که بر ازدواج موفق تاثيرگذار است جزء محتوای اساسی برنامه مشاوران در ارائه اطلاعات به مراجعان مي‌باشد و بر راهکارهای انتخاب همسر، آموزش آشنايی قبل از ازدواج، آگاهی درباره عشق و محبت واقعی و ساير موضوعات تاکيد می‌کند.

شما با شرکت در دوره مشاوره پیش از ازدواج با تست‌ها ، نحوه تفسیر ارتباط زوجین ، تفسیر نیمرخ زوجین و کاربرد مصاحبه در این نوع مشاوره آشنا می‌شوید و نسبت به اهداف و اصولی که در این مشاوره مورد تاکید است آگاهی‌های لازم را پیدا می‌کنید.

سرفصل دوره :


اصول و فنون مشاوره در اتاق درمان

  • تعریف و اهداف مشاوره
  • اصول اخلاقی در مشاوره
  • ویژگی‌های مشاور و مهارت‌های لازم
  • ایجاد رابطه با مراجع (کلامی-غیرکلامی)
  • انواع مراجعین
  • روش آغاز و پایان مشاوره
  • مصاحبه تشخیصی بالینی
  • نحوه تشکیل پرونده
  •  

مشاوره پیش از ازدواج

  • تعریف و چیستی و چرایی ازدواج
  • بایدها و نبایدها در مشاوره ازدواج
  • فرمول ازدواج
  • مهارت‌های مقدماتی ازدواج
  • ارزیابی‌های بلوغ چندگانه
  • انواع متقاضیان ازدواج
  • اصول کلی و ساختار جلسات
  • ویژگی متخصص ازدواج
  • انواع مراجعین
  • فنون کلیدی مشاوره ازدواج
  • مباحث گفت‌و‌گو
  • نیازها
  •  

کاربرد تست در مشاوره پیش از ازدواج

  • معرفی تست‌ها
  • تست نئو
  • تست MMPI
  • تست 16 عاملی کتل
  • تست نیاز
  • ارائه نمونه‌هایی از تست‌های اجرا شده

ادامه مطلب…

از کودکان و نوجوانان مشکلاتی دارند که بر احساس، رفتار یا یادگیری آنها تأثیر می گذارد. در درمان، کودکان از طریق تعامل با درمانگر یاد می گیرند که چگونه مشکلات خود را حل کنند.
یک درمانگر کودک برای کمک به حل انواع مشکلات کودکان و نوجوانان آموزش دیده است. به عنوان مثال، آنها به کودکان و نوجوانان کمک می کنند که در شرایط سختی مانند: مشکلات خانوادگی ، مشکلات در مدرسه و مشکلات سلامتی به احساساتی مانند: غمگینی ،خشم ، استرس و نگرانی ، عزت نفس پایین ،غم و اندوه غلبه کنند.

درمانگر کودک چه اختلالاتی را درمان میکند؟

بیش فعالی ، افسردگی ، وسواس و اختلالات اضطرابی ،لجبازی( ODD) ،اختلالات اشتها ،خود آسیبی ، اختلالات رفتاری مخرب ،اختلالات مرتبط با تروما ، بی اختیاری ادرار ، ناخن جویدن و …

درمانگر کودک از چه تکنیک هایی استفاده میکند؟

در درمان، کودکان با انجام برخی از کارها روش غلبه بر مشکلاتشان را یاد می گیرند . کارهایی مانند نقاشی ، بازی درمانی ، قصه درمانی ،گفتگو با درمانگر و انجام بعضی اعمال به همراه خانواده به درمان مشکلات کودکان کمک میکند. برای کودکان و نوجوانان بزرگتر نیز درمانگران، بر یادگیری مهارت های مورد نیاز آنها تمرکز دارند.

شما با شرکت در این دوره ابتدا با سبک های فرزندپروری آشنا میشوید و نحوه مصاحبه و ارزیابی کودک را می آموزید. همچنین پروتکل های درمانی اختلالات مختلف کودکان را به تفکیک یاد میگیرید و بر هر آنچه که به عنوان یک درمانگر کودک به آن نیاز دارید تسلط پیدا میکنید.

سرفصل دوره :


فرزندپروری با کفایت(آموزش فرزندپروری با رویکردهای مختلف)

مصاحبه بالینی و تشخیصی

رویکرد CBT کودکان

پروتکل‌های درمان اختلالات اضطرابی

پروتکل درمانی ADHD

پروتکل درمان ODD

پروتکل درمان PTSD و آزار جنسی کودکان

مداخلات رفتاری در بی‌اختیاری رفع و ادرار، ناخن جویدن و …

قصه‌درمانی و شن بازی‌درمانی

مداخلات رفتاری کودکان طلاق

راه‌های مقابله با ناسازگاری خواهر و برادر

مهارت‌های زندگی کودکان

تفسیر نقاشی خانواده و آزمون CAT

اختلال یادگیری خاص و درمان

ادامه مطلب…

روان‌شناسی مثبت‌ یا مثبت‌گرا حوزه‌ای از روان‌شناسی است که بر بررسی علمی چیزهایی که زندگی ما را ارزشمند می‌سازند تمرکز دارد. این حوزه به مطالعه‌ی افکار، عواطف و رفتارهای افراد می‌پردازد ولی به جای آن که بر بهبود و درمان نقاط ضعف و مشکلات تمرکز داشته‌باشد، نقاط قوت افراد را مدنظر قرار می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند به جای یک زندگی متوسط و معمولی، تجربه‌های متعالی‌تر و زندگی عالی داشته‌باشند. روان‌شناسی مثبت مسائل و رویدادهای مثبت زندگی را مورد توجه قرار می‌دهد مسائلی مثل: ویژگی‌ها و حالات مثبت مثل انعطاف‌پذیری یا قدردانی- تجربه‌های مثبت مانند عشق و شادی- محیط‌های ایجاد کننده‌ی حس مثبت و …

در واقع این شاخه از روان‌شناسی به موضوعاتی مانند نقاط قوت شخصیت،خوشبختی،شفقت، عزت نفس،رضایت از زندگی،قدردانی، امید و … می‌پردازد. هدف در روان‌شناسی مثبت کمک به شکوفاشدن افراد و تجربه بهترین سبک زندگی است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین ویژگی روان‌شناسی مثبت قدرت تغییر دیدی است که به افراد می‌دهد. این موضوع محور تمرکز تعداد زیادی از استراتژی‌ها، تمارین و حتی برنامه‌های این رویکرد است زیرا روان‌شناسی مثبت معتقد است ایجاد یک تغییر کوچک در زاویه‌ی دید باعث تغییرات اساسی در سلامت و کیفیت زندگی خواهد شد.

سرفصل دوره


  • روان‌درمانی مثبت
  • اصول و مبانی روان‌درمانی مثبت
  • engagement
  • توانمندی‌های منشی
  • ارزش‌ها و استعداد
  • ملاحظات زمینه‌ای

ادامه مطلب…

نوجوانی دوره حساس و چالش برانگیزی است که مشکلات زیادی را همراه خود دارد. این دوره از زندگی بسیار مهم و تاثیرگذار است؛ چراکه حد فاصل کودکی و بزرگسالی محسوب می‌شود. بخش عمده‌ای از سبک زندگی و شخصیت بزرگسالی در نوجوانی شکل می‌گیرد. اگر چالش‌ها و ناسازگاری‌های این دوره از تحول به درستی حل نشود، فرد در سال‌های بعدی زندگی‌اش دچار مشکلات زیادی خواهد شد. نوجوان با تغییرات زیادی از جمله تغییرات شناختی، عاطفی و جسمی رو به رو می‌شود. تغییراتی که نیازمند است نسبت به آن آگاهی داشته باشند و به طرز مناسبی کنترل و هدایت شود.

درمانگر نوجوان نیز باید از مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی برخوردار باشد. مشکلات این دوره متفاوت از بزرگسالی است و لازم است در برخورد با آن‌ها از روش‌های متفاوتی استفاده شود. روان درمانگر نوجوان به او کمک می‌کند که در برخورد با مشکلات، از روش‌های حل مسئله سازگارانه و درست استفاده کند. همچنین در زمینه‌های مختلف تحصیلی، هویتی و روابط بین فردی او را به مسیر درستی هدایت می‌کند. از طرف دیگر، به تشخیص و درمان اختلالات روانی می‌پردازد.

دوره تربیت درمانگر نوجوان مهارت‌های لازم برای برخورد با این گروه سنی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این مهارت‌ها کمک می‌کند که در ارزیابی روان شناختی نوجوانان و کنترل و مدیریت مشکلات آن‌ها تبحر خوبی پیدا کنید. همچنین یاد می‌گیرید به خوبی اختلالات روانی را در نوجوانان تشخیص دهید و به درمان آن‌ها بپردازید. آشنایی با ویژگی‌های خاص این دوره از تحول و نحوه برخورد با نوجوان بر اساس آن‌ها، از دیگر مهارت‌هایی است که در این دوره بدست می‌آورید.

درمانگرانی که مایل به کار با نوجوانان هستند، به مهارت‌هایی متفاوت از درمان بزرگسالان نیاز دارند. مهارت‌هایی که باید بر اساس ویژگی‌های خاص دوره نوجوانی و چالش‌های مرتبط با این دوره باشد. کارگاه تربیت درمانگر نوجوان در پاسخ به همین نیاز برگزار خواهد شد که در آن، تمام ابزارها و تکنیک‌های لازم برای کار با نوجوانان، در اختیار شما قرار داده می شود

سرفصل دوره :


تربیت دموکراتیک نوجوان

مبانی CBT

طرحواره درمانی مبتنی بر ذهنیت‌ها

پروتکل های درمان اختلالات شایع در نوجوانی

مدیریت بحران و شکست عاطفی نوجوان

درمان اعتیاد نوجوان

مداخله در اهمال کاری و کمال خواهی نوجوان

خودزنی نوجوان و درمان

تربیت جنسی نوجوان و چهارچوب روابط دختر و پسر

ادامه مطلب…

بیوفیدبک

بيوفيدبك، يك نوع روش يادگيری است كه به افراد می‌آموزد چگونه می‌توانند فعاليت‌هايی را كه بدن آنها به طور طبيعی و خودكار انجام مي‌دهد، كنترل كنند. با استفاده از اين تكنيك‌های خود تنظيمی، فرد مي‌تواند ياد بگيرد که پاسخ های خاص بدن مانند رهايی از تنش ماهيچه‌ای، كاهش فشار خون و سردرد را تغيير دهد.

اين روش با استفاده از ابزار متصل به بدن، اطلاعاتی درباره‌ی عملكردهای زيست شناختی بدن به فرد ارائه مي‌كند. حوزه‌ی تعريف كننده‌ی بيوفيدبك، علم سايبرنتيك است كه به طور مستقيم به پردازش اطلاعات و ارائه ی فيدبك در سيستم‌های گوناگون مي‌پردازد.

نوروفیدبک

نوروفيدبك، نوعی بيوفيدبك است كه در آن از امواج مغزی به عنوان بازخورد استفاده مي‌شود. در اين روش حسگرهايی كه الكترود ناميده مي‌شوند، به سر بيمار متصل می‌شود و اطلاعات دريافتی توسط دو مانيتور جداگانه در اختيار بيمار و درمانگر قرار مي‌گيرد. نوروفیدبک معمولاً بازخورد صوتی و یا تصویری را ارائه می‌دهد. بازخورد مثبت یا منفی به ترتیب برای فعالیت‌های مغزی مطلوب یا نامطلوب تولید می‌شود.

ايده‌ی اصلی درمان اين است كه مغز با مشاهده‌ی نابهنجاری امواج خود، ياد مي‌گيرد خود را اصلاح نمايد. اين امر، در روند درمان و براساس اصول يادگيری صورت مي‌گيرد.

اثربخشی نوروفيدبك بر اساس يك فرايند يادگيری و شرطی سازی عاملی است، بنابراين طول دوره‌ي درمان، معمولا بلندمدت است، به ويژه كه نوروفيدبك با مغز و شرطی سازی و ايجاد تغيير در يادگيری‌های مغزی سر و كار دارد كه اين خود طول دوره‌ی درمان را طولانی تر می‌سازد.

 کاربردهای بالینی درمان نوروفیدبک

کاربردهای بالینی نوروفیدبک شامل موارد زیر هستند :

درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی

درمان اضطراب

درمان افسردگی

درمان صرع

بی خوابی

اعتیاد به مواد مخدر

اسکیزوفرنی

ناتوانی‌های یادگیری

نارساخوانی و دیسکالکلیا

اختلالات طیف اوتیسم و ​​…

مدیریت درد

بهبود عملکرد موسیقایی و ورزشی

سایر کاربردهای نوروفیدبک :

سایر کاربردهای نوروفیدبک عبارتند از:

بهبودی پس از آسیب به مغز و مشکلات سکته مغزی

بهبود حافظه با افزایش فعالیت آلفا

درمان سردرد و میگرن

رفع حواس پرتی، گیجی و مشکلات توجه

رفع کناره‌گیری

ارتقای سلامت

درمان بیماری‌های روانی

درمان اختلالات خوردن

درمان بیماری پارکینسون

درمان سندرم پاهای بی‌قرار

اختلال وسواس فکری اجباری

هنرمندان و جراحان نیز به ترتیب از نوروفیدبک برای بهبود عملکرد موسیقی خود و جراحی‌های میکروسکوپی استفاده می‌کنند

کارگاه نوروفیدبک

نوروفیدبک به عنوان یک درمان مکمل در نظر گرفته می‌شود و روشی برای مدیریت یا تنظیم عملکرد مغز است تا به شیوه‌ای سالم‌تر عمل کند. این امر با جلسات آموزشی مکرر با استفاده از یک برنامه نوروفیدبک کامپیوتری به دست می‌آید که به سیستم عصبی مرکزی افراد می‌آموزد تا فرکانس های امواج مغزی را سازماندهی و تنظیم کنند.

با توجه به کاربرد بالینی زیاد این روش در درمان مشکلات مختلف مرتبط با عملکرد مغز، درمانگران و دانشجویان زیادی خواستار یادگیری آن هستند تا بتوانند در کلینیک‌ها و مراکز مختلف در این حوزه شروع به فعالیت کنند. به همین خاطر دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران دوره‌ نوروفیدبک را برای افراد علاقه‌مند برگزار کرده است تا به طور تخصصی با این شیوه نوین و کاربردی درمان آشنا شوند . شما در دوره نوروفیدبک، سیستم ثبت EEG را می‌آموزید و با نرم افزارها و سخت افزارهایی که امواج EEG را ثبت و تحلیل می‌کنند، آشنا می‌شوید. همچنین در این دوره نقش درمان نوروفیدبک در کنار سایر درمان‌ها بررسی می‌شود.

سرفصل دوره :


آشنایی با سیستم اعصاب مرکزی و مکانیزم عمل نوروفیدبك

آموزش سیستم بین‌المللی ۲۰-۱۰

قرار دادن الکترودها و پیدا کردن نقاط روی سر

مونتاژهای مختلف مورد استفاده در نوروفیدبک

آشنایی با نقشه مغزی QEEG

انجام ارزیابی اولیه، به دست آوردن شاخص توجه Attention Index و تفسیر سایر شاخص‌ها برای کمک به تدوین پروتکل درمانی

توانایی شناخت آرتیفکت‌ها و حذف آن

معرفی پروتکل‌های اختلالات بیش فعالی/نقص توجه، اضطراب، مشکلات خواب و مشکلات خلقی

آموزش تغییر تنظیمات نرم‌افزاری برای تدوین پروتکل‌های مختلف بر اساس ارزیابی‌ها و QEEG و یا استفاده در پژوهش‌ها

ادامه مطلب…

شفقت خود

شفقت خود شامل گسترش و بسط محبت، عشق و درک فرد نسبت به درد و رنج‌های خودش است. شفقت خود شامل آگاهی و بازشناسی از این مسأله است که درد و رنج بخشی طبیعی از وضعیت بشر است. رفتار نامهربانانه و عدم شفقت خود، رفتاری توأم با نامهربانی و شفقت نسبت به دیگران را نیز در پی خواهد داشت. افرادی که رتبه‌ی بالاتری ازنظر شفقت خود دارند، در روابطشان نیز رفتارهای مثبت تری از خود نشان میدهند.

درمان متمرکز بر شفقت

درمان متمرکز بر شفقت توسط پل گیلبرت در پاسخ به این مشاهده تدوین شد که بسیاری از مردم، به ویژه افرادی که شرم و خود انتقادی بالایی دارند، هنگام ورود به درمان‌های سنتی در ایجاد صدای درونی مهربان و خود حمایتگر مشکلاتی دارند که این مشکلات در چهار حوزه تجارب پیشین و تاریخچه ای، ترس‌های اساسی، راهکارهای احساس امنیت و پیامدها و نتایج پیش بینی نشده متمرکز هستند. درمان متمرکز بر شفقت رویکردی تکاملی نسبت به کارکردهای روان‌شناختی دارد. بر اساس این رویکرد، انگیزش‌ها و توانایی‌های مرتبط با شفقت ورزی با نظام‌های مغزی تکامل یافته ای مرتبط هستند که زیربنای رفتارهای دلبستگی، نوع دوستی و مهرورزی می‌باشند. کارکرد طبیعی شفقت نیز ایجاد رفتارهای مهرجویانه، فراهم کردن موقعیت‌هایی برای به هم پیوستگی، امنیت، تسکین بخشی، مشارکت، ترغیب و حمایت است.

سرفصل دوره :


ارائه یک چهارچوب تکاملی برای فرمول‌بندی و درمان اختلالات روان‌شناختی

معرفی سه سیستم تنظیم هیجانی و نقش آن‌ها در شکل‌گیری اختلالات روان‌شناختی

معرفی نظریه و مدل درمان متمرکز بر شفقت

توانایی استفاده از تحلیل کارکردی برای درمان مشکلات روان‌شناختی مرتبط با شرم و خودانتقادگری

ارایه تکنیک‌های درمان متمرکز بر شفقت

بررسی عوامل ترس و مقاومت در برابر شفقت‌ورزی

ادامه مطلب…

روان‌شناسی محسوب می‌شود از زمان توسعه آزمون MMPI اصلی، نسخه ها و ترجمه های گوناگونی از آن گردآوری شده که دو نسخه از آن برای بزرگسالان تنظیم شده است و نسخه سومی از آن به طور ویژه برای نوجوانان طراحی شده که مشکلات هویتی، اجتماعی یا شخصی شان را بشناسند. معمولاً پاسخ‌دهنده‌های این تستها بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن دارند.، پس از بازبینی MMPI اصلی به وجود آمد. یکی از نقاط قوت MMPI ماهیت غیر نظری آن است، خصوصیتی که احتمال مفید بودن این آزمون مهم را در طیفی گسترده افزایش می‌دهد.

سرفصل دوره :


مقایسه MMPI-2 وMMPI-3

تاریخچه، تحولات و نوآوری‌های MMPI

اجرا و نمره‌گذاری

مقیاس‌های اعتباری و بالینی

مقایسه راهبردهای تفسیری در MMPI-2وMMPI-3

گزارش نویسی و تفسیر نمونه نیمرخ‌های MMPI-2 و MMPI-3

ادامه مطلب…

ذهن‌آگاهی یعنی توانایی حضور کامل در لحظه و آگاهی نسبت به فعالیتی که مشغول آن هستید.  افراد بر اساس عادت آموخته‌اند که در زندگی و در موقعیت‌های مختلف، بسیاری از تجارب ناخوشایند خود را انکار کنند؛ در حالی که در دوره ذهن‌آگاهی به آن‌ها آموخته می‌شود که به‌جای انکار و رد تجارب ناخوشایند، آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرند و نسبت به خودشان و واکنش‌هایشان به تجارب ناخوشایند، آگاهی داشته باشند.

دوره ذهن‌آگاهی به افراد می‌آموزد که به‌جای اینکه بخواهند به‌ زور افکار منفی خود را کنترل و یا سرکوب کنند، بپذیرند که این افکار و احساسات وجود دارند.

هدف آموزش تکنیک‌های ذهن‌آگاهی، کاهش اجتناب تجربی و افزایش انعطاف‌پذیری روانشناختی از طریق پذیرش احساسات ناخوشایند غیرقابل اجتناب و پریشان کننده مانند اضطراب، بی‌کفایتی و افسردگی است؛ از این رو، پرورش ذهن آگاهی به‌منظور خنثی کردن درگیری مفرط با شناخت‌ها و مشخص کردن ارزش‌های شخصی مرتبط با اهداف رفتاری است و فرد تشویق می‌شود تا در حالی که به‌سوی اهداف ارزشمند خود در حرکت است، با تجربیاتش به‌طور کامل و بدون مقاومت ارتباط برقرار کند و آن‌ها را بدون قضاوت در مورد درستی یا نادرستی‌شان، در هنگام ظهور بپذیرد.

این امر باعث افزایش انگیزه برای تغییر با وجود موانع غیرقابل اجتناب می‌شود و شخص را ترغیب می‌کند تا در جهت تحقق اهداف ارزشمند زندگی خود، تلاش کند. در طی این روند زمینه برای بهبود کیفیت زندگی به‌ویژه در حوزه روانی مهیا می‌شود و فرد حس خوشایند و رضایت را تجربه می‌کند. با توجه به اثرات مثبت این شیوه نیاز است درمانگران به طور تخصصی با تکنیک‌های ذهن‌آگاهی آشنا باشند و در درمان مراجعین خود از آن‌ها بهره گیرند.

سرفصل دوره :


معرفی پرکاربردترین روش‌های ذهن‌آگاهی

کاربردهای ذهن‌آگاهی در ترکیب با علوم اعصاب – بالینی

آشنایی با EEG/FMRI و کاربرد آن‌ها در ارزیابی اثرگذاری ذهن‌آگاهی

کاربرد مبتنی بر شواهد ذهن‌آگاهی در ورزش نیمه‌حرفه‌ای و حرفه‌ای

ادامه مطلب…

دوره‌های سوپرویژن روانشناسی در کارگاه‌های روانشناسی مدرسه عالی فرین  برای آماده‌سازی دانشجویان برای فعالیت عملی و پیشرفته در حوزه‌های مختلف روانشناسی طراحی شده‌اند. در این دوره‌ها، دانشجویان با مطالعه و بررسی مثال‌های واقعی از موارد مشاوره و درمانی در زمینه‌هایی مختلف آموزش عملی و کاربردی دریافت می‌کنند.

با تحلیل و بررسی موارد واقعی مربوط به اختلالات روان‌شناختی مانند اختلالات کودکان، مشکلات خانوادگی، درمان های شناختی-رفتاری و مشاوره دانشجویان فرآیند تشخیص، برنامه‌ریزی و اجرای روش‌های درمانی مناسب را تجربه می‌کنند. هدف اصلی این دوره‌ها، توانمندسازی دانشجویان در ارزیابی و درک عملکرد و مشکلات روانی در موارد واقعی است.

همچنین، این دوره‌ها به دانشجویان فرصتی می‌دهند تا مهارت‌های حرفه‌ای خود را در ارائه راهنمایی و پشتیبانی روان‌شناختی به افراد بهبود ببخشند.

سرفصل دوره :


کلیات مصاحبه بالینی (تشخیصی):

تعریف

هدف مصاحبه بالینی
ضرورت و اهمیت مصاحبه بالینی

راهبردهای ایجاد ارتباط درمانی:

قرار دادن بیمار و خود در شرایط آسوده

دریافتن رنج و ناراحتی بیمار و ابراز همدلی نسبت به او

نشان دادن مهارت حرفه‌ای خود

ارزیابی بینش بیمار

اعمال نقش هدایتگر

متعادل‌سازی نقش‌ها

راهبردهای کسب اطلاعات (تکنیک‌ها)

راهبردهای گشاینده

راهبردهای روشن‌سازی

راهبردهای پیش‌برنده

نشانه‌شناسی

طبقه‌بندی اختلالات روانی به لحاظ شدت

پیش آگهی

علائم و نشانه‌ها در اختلالات روانی

سنجش وضعیت روانی

مشاهده

مصاحبه

کاوش

شرح حال روان‌پزشکی

اطلاعات شخصی

شکایت اصلی

تاریخچه بیماری فعلی

تاریخچه روان‌پزشکی قبلی

تاریخچه شخصی و خانوادگی

تاریخچه سوء مصرف مواد

چک کردن مهارت‌ها (توانمندی‌ها و نقایص)

مهارت‌های غلبه بر مقاومت

بیان پذیرش

مواجهه‌سازی

رویارو کردن با پیامدها

تغییر جهت دادن

مبالغه کردن

القای خودستایی

ادامه مطلب…

طیف بزرگی از مشکلات روانی و جسمانی ناشی از ذهنِ ناآرام و عدم توانایی در کنترل ذهن هستند. بسیاری از افرادی که دارای اختلالات و مشکلات روانی هستند مثل بیماران مبتلا به اختلال وسواس،اختلالات خواب، اعتیاد و … یا آن‌هایی که مشکلاتی جسمی نظیر میگرن دارند، اگر بتوانند کنترل ذهن خود را در دست بگیرند قادر خواهند بود به شیوه‌ای مطلوب بر مشکلات خود غلبه کنند. روش درمانی نوروفیدبک، یک روش درمانیِ غیر تهاجمی است که با کمک دستگاه‌هایی مثل بازی کامپیوتری و یا نمایشگر ویدئویی و مشاهدۀ عینیِ تفکرات لحظه‌ای بیمار،به او کمک می‌کند تا ذهن و روان خود را کنترل کند.

در این روش فرکانس‌های فعال شده توسط هر فکر،به شکل امتیازات مثبت و منفی در قالب یک بازی کامپیوتری و یا تصاویر ویدئویی نمایش داده می‌شود و مراجع باید سعی کند این تصاویر را با کنترل افکار خود بهبود بخشد. بدین طریق بیماران به کمک نوروفیدبک تمرین مثبت‌اندیشی می‌کنند و بعد از مدتی توان کنترل افکارشان را بدست می‌آورند. نوروفیدبک پیشرفته بعنوان یک روش اثربخش و مکمل به درمانگران کمک می‌کند که در کنار سایر درمان‌ها،به بهبود انواع بیماری‌های روانی و روان‌تنی بپردازند.

سرفصل دوره :


بررسی موضوعات مطرح شده در دوره مقدماتی نوروفیدبک؛ سوال و جواب و رفع اشکال

فرکانس آلفای فردی (آلفای واقعی): منطق و نحوه بدست آوردن آن

پروتکل آلفا/تتا بخش اول (مفاهیم پایه پروتکل آلفا/تتا، طراحی درمان، تصویرسازی)

پروتکل آلفا/تتا بخش دوم (استفاده از پروتکل آلفا/تتا برای ارتقا عملکرد، اعتیاد و اختلالات اضطرابی)- تمرین عملی

پروتکل های درمانی جدید برای ADHD، اختلالات اضطرابی، افسردگی، درد مزمن و غیره (پنجره های درمانی تک کاناله، دو کاناله و نسبتی)

نظریه برانگیختگی مغزی به عنوان عامل اصلی انتخاب پروتکل (پیدا کردن فرکانس پاداش، انتخاب بهترین نقطه بر روی سر برای درمان)

تمرین عملی: نحوه پیدا کردن فرکانس پاداش

طراحی پروتکلهای مختص هر فرد براساس علائم، ارزیابی و تفاوتهای فردی

ادامه مطلب…

مقدمه:

مشكلات موجود در راه تأمین سلامت جنسی و باروری و عوارض مرتبط با آن، از جمله “مهمترین” علل مرگ و میر، ناتوانی و افت كیفیت زندگی در كشورهای در حال توسعه و حتی نهمین عامل مرگ و میر و ابتلا در كشورهای پیشرفته شناخته شده است.ادغام خدمات مرتبط با سلامت جنسی و باروری از جمله پیشگیری و درمان بیماریهای منتقل شونده از راه تماس جنسی و ایدز، سرطان-‌های سیستم باروری و مشكلات و دشواریهای جنسی، در نظام مراقبت‌های بهداشتی یک اولویت محسوب میشودو به این منظور برگزاری چنین دوره هایی می‌تواند مفید باشد.

هدف:

آشنایی و توانمندسازی فراگیران با شیوه‌های مشاوره و روش‌های درمانی در حوزه سلامت جنسی.

شرایط پذیرش:

این دوره آموزشی كوتاه مدت برای کلیه دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کلیه گرایش‌های زیست شناسی، پاتولوژی و روانشناسی، متخصصین زنان، داخلی، مشاوره خانواده و مامایی در نظر گرفته شده است.

توانایی‌های فراگیر در پایان دوره:

– مفهوم سلامت جنسی، حقوق جنسی و باروری را بیان کند.

– آسیب شناسی سلامت جنسیرا شرح دهد.

– الفبای كامش شناسی (سكسولوژی) تاریخچه، فلسفه و ترمینولوژی آن را بیان کند.

– آناتومی و فیزیولوژی دستگاه جنسی را توضیح دهد.

– مدل‌های پاسخ جنسی در انسان با تاكید بر مؤلفه‌های زیستی و روانی را شرح دهد.

– نحوه مصاحبه و شرح حال تشخیصی را بیان کند.

– دلایل دشگاری‌های جنسی را بیان کند.

– انواع اختلالات هویت جنسیتی را ذکر کند.

– رفتار جنسی نامتعارف و كژكامی‌ها (پارافیلیا( را بیان کند.

– آسیب شناسی سلامت جنسی و نحوه مدیریت بین رشته‌ای آن را بشناسد.

شرایط برگزاری دوره آموزشی:

– متناسب با سرفصل‌های علمی ارائه شده نیاز به تخته وایت برد، ویدیو پرژكتور می‌باشد.

ادامه مطلب…

مقدمه:

توسعه کیفیت نظام سلامت مستلزم تقویت و بهبود مدیریت سازمان‌ها و موسسات ارائه دهنده خدمات سلامت و همچنین به روز بودن و نوآوری می‌باشد، بهبود و ارتقای سطح مدیریت و نوآور بودن سازمان‌ها نیازمند افزایش آگاهی و تسلط به دانش مدیریت و کارآفرینی است. با توجه به اهمیت مباحث مدیریت و کارآفرینی در رشد و توسعه سازمان‌ها و اهمیت کشورهای تراز اول جهان به این مقوله، چنین دوره‌های کاربردی برای توانمند سازی متخصصان این حوزه تاثیر بسزایی دارد. تکنیک‌های کارآفرینی و اشتغال زایی که سرفصلهای این دوره را شامل می‌شود از طریق توان افزایی و ارتقای سطح توانمندی‌های دانشجویان و دانش آموختگان علوم روانشناسی باعث ایجاد خلاقیت در موقعیت‌های شغلی توسط افراد و بهره مندی جامعه از خدمات خلاقانه می‌گردد که دوره

 مدیریت، کار آفرینی سلامت در این راستا تعریف شده است.

هدف:

ارتقای سطح دانش و توانمندی فراگیران در زمینه مدیریت و کار آفرینی سلامت.

شرایط پذیرش:

این دوره آموزشی كوتاه مدت برای دانشجویان و دانش آموختگان علوم روانشناسی در نظر گرفته شده است.

توانایی‌های فراگیر در پایان دوره:

– مفاهیم کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری و… اهمیت آن در بخش سلامت را تعریف کند.

– مدیریت منابع انسانی را بیان کند.

– نحوه مدیریت رفتار را ذکرکند.

– تکنیکهای شناسایی بازار حوزه سلامت، بازاریابی و فروش را شرح دهد.

– مراحل تجاری سازی فرصت‌های کارآفرینانه و فناوری نوظهور حوزه سلامت را نام برده و توضیح دهد.

– نحوه تفکر باز طراحی و حل مساله- طراحی محصولات(کالا – خدمت) جدید و نوآورانه را شرح دهد.

– انواع کسب و کار در بخش بهداشت و درمان و توسعه کسب و کار را نام ببرد.

– نحوه تنظیم مدل کسب و کار، مطالعه امکان سنجی و طرح کسب و کار را به طور عملی انجام دهد.

– شیوه‌های تأمین مالی کارآفرینانه و سرمایه گذاران بخش سلامت- مدیریت حسابداری و مالی را توضیح دهد.

– مفهوم قوانین کسب و کار و تجارت دوحوزه سلامت- شرکت‌های دانش بنیان، ثبت پتنت، قوانین حقوقی حوزه سلامت را بیان کند.

چگونگی اجرا مدیریت پروژه، کار تیمی را توضیح دهد.

نحوه مدیریت استراتژیک فناوری را شرح دهد.

ادامه مطلب…

مقدمه:

با توجه به نیازهای جامعه امروز از یك‌سو و افزایش دانش‌آموختگان در حوزه علوم پزشكی افرادی در حوزه كار و فعالیت موفق‌تر خواهند بود كه علاوه بر تخصص و دانش در رشته تحصیلی دارای خلاقیت و ایده باشند و همچنین با روش‌های ایده‌یابی، ‌تجاری‌سازی ایده، اشتغال‌زایی و كارآفرینی آشنایی داشته باشند بنابراین ضرورت دارد دانش‌آموختگان حوزه علوم پزشكی با چنین تكنیك‌هایی آشنایی داشته باشند.

هدف:

ارتقای سطح توانمندی‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان گروه علوم پزشكی در حوزه كارآفرینی.

شرایط پذیرش:

دوره آموزشی مورد نظر برای دانشجویان و دانش‌آموختگان، مدیران و شاغلان حوزه‌های بهداشت و درمان برنامه‌ریزی شده است.

توانایی‌های فراگیر در پایان دوره :

– مفاهیم كارآفرینی و اهمیت آن در بخش سلامت را بیان كند.

– مفهوم كسب و كار و خدمات بهداشتی و درمانی را شرح دهد.

– ویژگی افراد كارآفرین در بخش سلامت را ذكر كند.

– ضرورت خلاقیت و نوآوران در بخش سلامت را بیان كند.

– جایگاه خلاقیت در فرآیند كارآفرینی را شرح دهد.

– روش دستیابی به ایده كسب و كار را توضیح دهد.

– نحوه اریابی ایده را بیان كند.

– انواع كسب و كار در بخش بهداشت و درمان را نام برده و هریك را شرح دهد.

– تكنیك‌های بازاریابی كارآفرینی در حوزه سلامت را نام برده و هریك را توضیح دهد.

– تنظیم طرح بازاریابی را نشان دهد.

– آماده سازی طرح كسب و كار را نمایش دهد.

– موارد مورد نظر در طرح كسب و كار پیشرفته در یكی از مشاغل بخش سلامت را انجام دهد.

– نكات مورد نظر در سازماندهی كسب و كار در بخش سلامت را بیان كند و به طور عملی نشان دهد.

– شیوه‌های برآورد هزینه، قیمت‌گذاری و تأمین سرمایه را به طور عملی انجام دهد.

– نكات مورد نظر در تدوین طرح مالی كسب و كار را بطور فرضی نشان دهد.

ادامه مطلب…

مقدمه:

با مطرح شدن موضوع کیفیت زندگی (Qualityoflife) در جامعه و به ویژه در بیماریهای مزمن و نقش مسائل مرتبط با جنسیت در آن و تاثیر مشکلات جنسی بر سلامت و تنش‌های جسمی و عاطفی ناشی از آنها، به تدریج پذیرفته شده است که رسیدگی و پاسخگویی نظام سلامت درخصوص سلامت جنسی امری ضروری است. این امر در قالب آموزش اطلاع رسانی و نیز خدماتی چون مشاوره و درمان باید صورت گیرد. از سوی دیگر افزایش بروز سرطان در جهان کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان و امکان بالقوه درمان نسبتاً قطعی برخی سرطان‌ها و موضوع سلامت جنسی در ایران بیماران را به یک موضوع مرتبط با سلامت همگانی (Pubic Health) تبدیل کرده است. به ویژه بیماران جوان تر چون با تغییر جدی در سبک زندگی و فعالیت‌های روزمره مواجه می‌شوند، مشکلات بیشتری را تجربه می‌کنند و البته خوشبختانه به مداخلاتی همچون مشاوره هم بهتر جواب می‌دهند. با توجه به این که میانگین سنی زنان دچار سرطان پستان در ایران حدود یک دهه پایین تر از میانگین جهانی است و بخش مهمی از بیماران ما جوان هستند، بنابراین آموزش کادر روانشناسی در این مقوله ضروری است.

هدف:

آشنایی فراگیران با رفتارهای سالم جنسی و توجه داشتن به ملاحظات بومی و منطقه‌ای بیماران خاص.

شرایط پذیرش:

این دوره آموزشی برای کلیه دانش آموختگان مقطع کارشناسی و کلیه کارشناسان گروه روانشناسی، پرستاری، مامایی، روانشناسی و پزشکان در نظر گرفته شده است.

توانایی‌های فراگیران در پایان دوره:

– مشکلات فردی و اجتماعی تهدید کننده را شناسایی کنند.

– کم توانی‌ها (بینایی، شنوایی، حرکتی و …) معلولیت‌های جنسی را تشخیص دهد.

– یائسگی (طبیعی یا پس از درمان بیماران مبتلا به سرطان) و سلامت جنسی را توضیح دهد.

– بیماری‌های تهدید کننده سلامت جنسی را شناسایی کند.

شرایط برگزاری دوره:

– متناسب با سرفصل‌های علمی ارائه شده نیاز به کامپیوتر و موارد مصرفی مورد نیاز می‌باشد.

ادامه مطلب…

مقدمه:

مشكلات موجود در راه تأمین سلامت جنسی و باروری و عوارض مرتبط با آن، از جمله “مهمترین” علل مرگ و میر، ناتوانی و افت كیفیت زندگی در كشورهای در حال توسعه و حتی نهمین عامل مرگ و میر و ابتلا در كشورهای پیشرفته شناخته شده است.ادغام خدمات مرتبط با سلامت جنسی و باروری از جمله پیشگیری و درمان بیماریهای منتقل شونده از راه تماس جنسی و ایدز، سرطان-‌های سیستم باروری و مشكلات و دشواریهای جنسی، در نظام مراقبت‌های بهداشتی یک اولویت محسوب میشودو به این منظور برگزاری چنین دوره هایی می‌تواند مفید باشد.

هدف:

آشنایی و توانمندسازی فراگیران با شیوه‌های مشاوره و روش‌های درمانی در حوزه سلامت جنسی.

شرایط پذیرش:

این دوره آموزشی كوتاه مدت برای کلیه دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کلیه گرایش‌های زیست شناسی، پاتولوژی و روانشناسی، متخصصین زنان، داخلی، مشاوره خانواده و مامایی در نظر گرفته شده است.

توانایی‌های فراگیر در پایان دوره:

– مفهوم سلامت جنسی، حقوق جنسی و باروری را بیان کند.

– آسیب شناسی سلامت جنسیرا شرح دهد.

– الفبای كامش شناسی (سكسولوژی) تاریخچه، فلسفه و ترمینولوژی آن را بیان کند.

– آناتومی و فیزیولوژی دستگاه جنسی را توضیح دهد.

– مدل‌های پاسخ جنسی در انسان با تاكید بر مؤلفه‌های زیستی و روانی را شرح دهد.

– نحوه مصاحبه و شرح حال تشخیصی را بیان کند.

– دلایل دشگاری‌های جنسی را بیان کند.

– انواع اختلالات هویت جنسیتی را ذکر کند.

– رفتار جنسی نامتعارف و كژكامی‌ها (پارافیلیا( را بیان کند.

– آسیب شناسی سلامت جنسی و نحوه مدیریت بین رشته‌ای آن را بشناسد.

شرایط برگزاری دوره آموزشی:

– متناسب با سرفصل‌های علمی ارائه شده نیاز به تخته وایت برد، ویدیو پرژكتور می‌باشد.

ادامه مطلب…